Regler

Kropspoint

Alle spillere uden rustning har 2 kropspoint. Bliver du ramt af et våben hvilket som helst sted på kroppen, mister du 1 kropspoint. Man dør ikke, når man kommer på 0 kropspoint, medmindre der efterfølgende bliver foretaget karakterdrab (se nedenfor). Kommer man på 0 kropspoint, skal man tilses af en lægekyndig eller lignende og rollespille sine sår.

Kontakt med det overnaturlige

Hvis din rolle bliver rørt af et ondsindet overnaturligt væsen, tæller det som omgående karakterdrab. Du vil ikke være i tvivl om hvad “ondsindet overnaturligt væsen” er i situationen. Med andre ord så er gummivold ikke løsningen på overnaturlige problemer.

Nævekamp

Al nævekamp foregår som stagefights. Kig på din modstander og vurdér, om han eller hun kan tæve dig og rollespil situationen i overensstemmelse hermed.

Vi er voksne mennesker: pas på hinanden.

Gift

Der vil være gifte i spil til Hexværk. Gift vil være repræsenteret med giftkort.  Spillere, der kan en eller flere gifte, får udleveret kort med effekten på af arrangørerne inden spilstart. Giftkort fungerer ved at den giftkyndige giver kortet til den person, der har drukket af en forgiftet væske. Hvis du spiller en rolle, der kan lave gift, så tag kontakt til os på hexvaerk@gmail.com og så finder vi ud af, hvilke gifte din karakter kan lave.

Karakterdrab

Karakterdrab kan ske fra første dag af scenariet. Du kan lave karakterdrab på to måder: snitte halsen over på personen eller lave en tilsvarende gestus og sige “karakterdrab”. Vi forventer, at vores spillere er voksne nok til at håndtere karakterdrab, og ikke gør den slags uden grund. Et mord er ikke altid den mest interessante løsning på en konflikt.  Er du i tvivl, om du er blevet slået ihjel, så spørg. Hvis man er blevet karakterdræbt, så er spillet ikke forbi: man går i mesterbunkeren og får en ny rolle (tag gerne selv ekstra kostumedele med). Man behøver ikke godkendelse for at lave karakterdrab. Man kan ikke foretage karakterdrab på sovende spillere.

Kamp

Kropspoint er kun relevante i kamp og skal derfor ikke tælles uden for kampsituationer. Dette sætter mere fokus på rollespil og gør det muligt eksempelvis at snitte halsen over på folk uden at skulle gøre det flere gange, alt efter kropspoint. Vores rustnings- og kropspointssystem er udelukkende lavet for at give en fælles basis at kæmpe ud fra med folk, man ikke kender, og derfor ikke kan gå fuldkontakt imod. Vi opfordrer alle spillere til at fokusere på at lave fede kampe, der ser godt ud for publikum og er sjove for de kæmpende – hvis det vil give en federe scene at blive for såret til at kæmpe videre, selvom man har 5 kropspoint tilbage, så gør det endelig.

Kostumekrav

Der forventes en høj standard af kostumer, der passer til Witcher-universet. Vi ønsker dog ikke at begrænse jer, så I skal være velkomne til at søge inspiration i tøjstile og snit fra passende tidsperioder i vores egen verden. Da en af vores højeste prioriteter er at skabe en setting, du kan indleve dig i, handler kostumekravet mest af alt om, at du med dit tøj skal ligne din karakter – er du rig og fancy, skal du se sådan ud, og hvis du er den lusede tjener, forventer vi, du ser beskidt ud. Er du i tvivl, om dit kostume er godt nok, så tag et billede og send det til os. Hvis kostume ikke er din stærke side, så sørg for at få hjælp til din gruppes workshops.

 
 
 

Rustning

Arrangørerne vil vurdere, hvor mange kropspoint en spiller har, ud fra følgende retningslinier:

  • Med let rustning har du i alt 4 kropspoint. Let rustning dækker ca. 50% af din krop og er lavet af lette materialer (eksempelvis læder).
  • Med medium rustning har du i alt 6 kropspoint. Medium rustning dækker ca. 50% af din krop og er lavet af tunge materialer (eksempelvis ringbrynje).
  • Med tung rustning har du i alt 10 kropspoint. Tung rustning dækker hele din krop (inklusiv hjelm, ringhætte eller bevor) og er lavet af tunge materialer (eksempelvis pladerustning).

Rustninger kan variere meget, og ovenstående skal derfor blot tages som retningslinier. Er du i tvivl om, hvor mange kropspoint du vil få for din rustning, kan du eventuelt sende et billede til os på hexvaerk@gmail.com.

Våbenkontrol

Der vil ske våbenkontrol inden spilstart. Alle våben, der skal bruges under scenariet, skal kontrolleres ved denne lejlighed. Ingen typer eller mærker af våben er udelukket som udgangspunkt, men alt skal gennemgå våbenkontrol.